Ліцензія за три дні: Як функціонує електронний кабінет перевізника? 13 листопада 2024 року

Ілюстраційне зображення: Суспільне Львів
Отримати ліцензію за три дні.
Електронний кабінет перевізника розпочав свою діяльність у 2018 році. Які наслідки це мало для ринку? Чи відбулося покращення прозорості у сфері перевезень в Україні?
У 2018 році було запроваджено цей кабінет, який спочатку призначався виключно для ліцензованих осіб та тих, хто бажає попередньо забронювати разові дозволи на міжнародні вантажні перевезення, що їх видає Укртрансбезпека. Оновлена версія кабінету з’явилася наприкінці 2021 – на початку 2022 року. Однією з новацій, запроваджених на початку 2022 року, після початку повномасштабної війни, стала можливість подавати заявки на отримання ліцензій для міжнародних перевезень, як вантажних, так і пасажирських, внутрішніх та міжнародних. Наразі цей кабінет слугує як для перевізників, так і для тих, хто хоче отримати ліцензію. Користувачі можуть подавати свої документи в електронному форматі без необхідності особистої зустрічі з державними службовцями чи інспекторами, які займаються розглядом заявок. Вони можуть отримувати дозволи, замовляти міжнародні перевезення, а також брати участь у щорічному конкурсі ЄКМТ (Європейська колегія міністрів транспорту), організованому Міністерством. Як члени комісії, ми забезпечуємо можливість перевізникам подавати заявки через кабінет та отримувати необхідні дозволи. Ці регулярні дозволи можуть використовуватися протягом року для вантажних перевезень. Завдяки цьому кабінету та його функціоналу терміни отримання ліцензії значно скоротилися: наразі здобувач може отримати документ всього за три дні.
А раніше скільки часу це потребувало?
Раніше процес займав щонайменше 30 днів, оскільки представник перевізника доставляв нам паперовий пакет документів, який ми реєстрували. Інспектор, поки добирався до цього пакету, мав справу з багатьма потенційно корупційними аспектами, адже існував безпосередній контакт між людьми. Коли відбувається взаємодія між представником держави та громадськістю, можуть виникати інтереси, які одна зі сторін прагне реалізувати, що веде до можливості незаконного збагачення. Запровадження електронного кабінету та відсутність прямого контакту між потенційними перевізниками та інспекторами Укртрансбезпеки суттєво зменшує ризик корупції, оскільки усуває можливість домовленостей, які могли б призвести до ігнорування відсутності необхідних документів.
Які існують типи ліцензій?
Якщо розглянути різновиди ліцензій, що існують на сьогодні, то їх налічується дев'ять. Серед них можна виділити:
► міжнародні транспортування вантажів
► міжнародні перевезення небезпечних вантажів
► існують особливі внутрішні перевезення вантажів, що є небезпечними.
► перевезення пасажирів усередині країни
► перевезення пасажирів на таксі або легковим транспортом на замовлення.
Це різні категорії ліцензій, на які може подаватися заявник. Для кожної з цих категорій необхідно підготувати специфічний пакет документів, а також підтвердити відповідність конкретного транспортного засобу типу перевезень, якими планує займатися перевізник.
"Ми на стадії завершення розробки кабінету відкриття міжнародного маршруту"
Після отримання ліцензії на перевезення перевізник підлягає моніторингу. Чи є відповідальна особа, яка стежить за дотриманням усіх умов цієї ліцензії?
Є міжнародні перевезення, міжобласні перевезення пасажирів, міжміські та приміські перевезення пасажирів, є міські безпосередньо в місті і декілька кілометрів від міста. І на кожен із цих видів перевезень є свій організатор, який організовує або конкурс, або подачу документів, переглядає ці документи і відкриває ці маршрути або визначає переможців, які брали участь в цьому конкурсі. Процес дуже забюрократизований, але на міжнародних і міжобласних маршрутах, там, де організатором є міністерство, зараз ведеться дійсно дуже глобальна робота. Є вже зареєстрований в Мін'юсті наказ 75, який чекає публікації, який якраз і описує міжнародні перевезення пасажирів, там, де є регулярні маршрути. Раніше перевізник пакет документів подавав на конкурсну комісію, яка є в міністерстві, туди входять і представники державних органів, і представники громадськості, які розглядали всі матеріали відповідні, ухвалювали рішення шляхом голосування. Перевізник самостійно визначав актуальність і необхідність маршруту. З урахуванням змін, які несе за собою цей 75 наказ, ми на стадії завершення розробки кабінету відкриття маршруту міжнародного, де перевізник зможе в електронному вигляді підготувати весь пакет документів, який необхідний. Всі інші дані, які ми можемо перевірити в наявних реєстрах, ми перевіряємо в автоматичному режимі шляхом інтеграції з діючими реєстрами, які є на даний час, щоб перевізнику не потрібно було подавати знову велику купу документів, щоб конкурсні комісії в папері не ставили питання Укртрансбезпеці, чи є такий перевізник дійсно ліцензіатом, чи є в нього відповідний вид ліцензії, чи є в нього наявні транспортні засоби і тому подібне. Вся ця інформація є у нас в ліцензійному реєстрі і ми її спокійно перевіряємо під час подачі пакету документів таким ліцензіатом.
Валерій Кулик-Куличенко. Зображення: facebook/ Валерій Кулик-Куличенко
Запустили реєстрацію міжнародних маршрутів.
Коли ми обговорюємо міжобласні маршрути, варто зазначити, що триває масштабна робота над їх переведенням в електронний формат. У цьому процесі активно беруть участь обласні військово-цивільні адміністрації, які виконують роль організаторів та адміністраторів відповідних конкурсів. Ми налагодили продуктивну співпрацю з цими органами в даному напрямку. Одночасно ми створили реєстр міжнародних маршрутів, що дозволяє пасажирам перевіряти наявність конкретних маршрутів і перевізників, які їх обслуговують. На цьому порталі також є можливість залишити скаргу. Наприклад, якщо пасажир купив квиток на певний маршрут, прибув на автостанцію, а автобус не з'явився, і йому повідомили через 15 хвилин, що рейс скасовано, він має можливість подати скаргу. Для цього існує пряма форма зворотного зв'язку. Веб-сайт має назву autobus.gov.ua, де представлена вся детальна інформація про маршрути. Ми також працюємо над створенням персонального кабінету для пасажирів, де вони зможуть купувати квитки, керувати своїми рейсами, підписуватися на цікаві маршрути та слідкувати за новинками.
Які наслідки будуть, якщо скарга надійде?
Ми, як державний орган, можемо діяти виключно в рамках закону. Коли до нас приходить скарга на одного і того ж перевізника, ми можемо порушувати питання про проведення позапланової перевірки даного ліцензіата, який є суб'єктом господарювання і який є тим суб'єктом, щодо якого ми можемо здійснювати державний контроль за дотриманням законодавчих вимог ліцензійного законодавства. Виходимо на позапланову перевірку, перевіряємо його господарську діяльність. У разі виявлення порушень ми можемо робити, наприклад, або припис на усунення порушень і він має прозвітувати - даємо йому чіткий дедлайн протягом трьох місяців усунути порушення, прозвітувати Укртрансбезпеку. Якщо нема звітування або якщо ми виявляємо дійсно серйозні порушення чинного законодавства, то ми на підставі акту проведеної перевірки анульовуємо ліцензію такому ліцензіату. Він припиняє бути суб'єктом і не може виконувати перевезення, як ліцензіат.
Співпраця українських інформаційних систем з міжнародними платформами.
Чи є якісь подібні кабінети перевізників у країнах ЄС?
Так, це справді важливо. Практично кожна країна ЄС має свій власний кабінет, з яким вона працює. Ми вже мали переговори з Молдовою, де існує досить ефективний реєстр ліцензіатів. Ми попередньо обговорили можливість обміну даними між нашими реєстрами. Нам важливо отримувати інформацію про реальних ліцензіатів, зареєстрованих у їхніх системах, щоб під час проведення перевірок на дорогах та накладення штрафів на перевізників, які порушують габаритно-вагові норми, мати можливість додатково підтвердити їхню ліцензію. У країні, де вони є резидентами, без відповідних дозволів і ліцензій здійснювати перевезення не допускається.
Відбуваються суттєві зміни в сфері дозволів ЄКМТ, яка організовує щорічні конкурси та надає певну кількість дозволів ліцензіатам, що займаються міжнародними перевезеннями та володіють значним парком транспортних засобів. Починаючи з 2025 року, ці перевізники отримають доступ до електронного кабінету, де буде зібрана інформація про всі їхні рейси та видані дозволи. Ми вже провели декілька зустрічей з представниками Європейської комісії та міністерствами транспорту, обговорюючи можливість інтеграції наших інформаційних систем з їхніми.
Всі водії повинні спілкуватися українською мовою. Існує також закон, що забороняє акустичне насильство. Чи можна подати скаргу на порушення мовних норм або на випадки акустичного насильства в транспортному засобі?
Пасажир має абсолютно повне право поскаржитися абсолютно на все, де він бачить якесь реальне порушення. Ми запустили форму по зворотному зв'язку скарг, пропозицій, зауважень на офіційному сайті Укртрансбезпеки.