Це виглядає нелогічно: фахівець висловив свої сумніви щодо керівництва "Укрзалізниці" через їхні коментарі про "невигідні вантажі".
Остання заява Укрзалізниці свідчить про те, що в липні компанія вперше з початку року зазнає фінансових втрат. Керівник підприємства Євген Лященко зазначив, що основною причиною цього є несприятлива зміна в структурі вантажоперевезень, зокрема, збільшення обсягів перевезень, які "Укрзалізниця" класифікує як "збиткові". Проте, за словами генерального директора Федерації роботодавців транспорту Володимира Гусака, справжніми причинами збитків є стрімке зростання операційних витрат.
Монополіст стверджує, що "дохід від транспортування залізної та марганцевої руди не покриває витрати на їх організацію". Однак, при аналізі обсягів перевезень різних видів вантажів, протиріччя у заявах "Укрзалізниці" стають ще більш очевидними. У липні 2024 року обсяги перевезення руди досягли найнижчого рівня з початку року, здебільшого через призупинення або скорочення виробничих потужностей окремих гірничо-збагачувальних комбінатів (ГЗК). Якщо рудні перевезення є "збитковими" для УЗ, то, відповідно, фінансові показники компанії повинні були б покращитися. Проте, ситуація виявилася протилежною: в умовах зниження обсягів перевезень руди "Укрзалізниця" зазнала збитків. Це свідчить про те, що керівництво УЗ або навмисно вводить в оману державні органи та суспільство, або ж є некомпетентним у своїй діяльності, адже змінні витрати компанії складають лише 20% від тарифу. Кожна додаткова тонна вантажу приносить "Укрзалізниці" значний додатковий прибуток, - зазначив Гусак.
Він також зазначив, що за сім місяців цього року обсяги перевезень "Укрзалізниці" зросли на 25,6% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Це сприяло збільшенню виробництва українських підприємств, зокрема у гірничо-промисловому секторі, що, в свою чергу, позитивно вплинуло на фінансові показники "Укрзалізниці". У першій половині 2024 року доходи компанії зросли на 8,5 млрд грн, що становить майже 20% у порівнянні з першим півріччям 2023 року і корелює зі зростанням обсягів перевезень.
Чому ж компанія піднімає питання про можливість збитковості? Розглянемо витратну складову. У першій половині 2024 року в порівнянні з аналогічним періодом 2023 року загальні операційні витрати "Укрзалізниці" зросли більш ніж на 10 мільярдів гривень, що перевищує 25%. Особливо вражає стрімке зростання так званих "інших операційних витрат", які збільшилися на 2,5 мільярди гривень, або 80%! Складається враження, що теперішнє керівництво не проявляє бажання контролювати та зменшувати витрати компанії, - зазначив Гусак.
Він запропонував компанії опублікувати фінансові витрати та надати роз'яснення керівництву стосовно такого стрімкого збільшення.
Виглядає так, що нинішнє зростання витрат є абсолютно неконтрольованим. У зв'язку з цим "Укрзалізниця" змушена шукати додаткові фінансові ресурси і знову піднімає питання про уніфікацію тарифів, що фактично означає підвищення цін на залізничні перевезення. Проте в умовах, що склалися, підвищення тарифів може призвести до тимчасового зупинення виробництв, а деякі компанії можуть бути змушені закритися. Це, в свою чергу, призведе до зупинки перевезень. Таким чином, керівництво "Укрзалізниці" матиме можливість на практиці перевірити свої суперечливі заяви про те, що збільшення обсягів перевезень веде до збитків, а їх зменшення – до прибутків, - підсумував експерт.
Не так давно керівник "Укрзалізниці" Євген Лященко повідомив, що підприємство завершило липень і серпень зі збитками в межах 600-700 мільйонів гривень. Він також зазначив, що за підсумками року очікується незначний збиток, що вимагає підвищення тарифів на вантажні перевезення. Нагадаємо, що перше півріччя компанія закінчила з прибутком, що перевищує 3 мільярди гривень.
У Європейській Бізнес Асоціації підкреслили, що Укрзалізниці слід зосередитися не на збільшенні тарифів, а на розширенні обсягу перевезень та оптимізації витрат, зокрема операційних, які помітно зросли в останній час.